תגית קנוניקל

תגית קנוניקל – המדריך האולטימטיבי לתגית החיונית ביותר של עולם ה -SEO

תגית קנוניקל – מאיפה הכל התחיל:

תגית קנוניקל היא אחד האלמנטים היותר וותיקים בעולם ה  SEO– היא נמצאת בשטח כבר מפברואר 2009, דאז גוגל, יאהו ומייקרוסופט איחדו כוחות כדי ליצור אותה.

המטרה במהלך הזה הייתה לייצר רכיב בתצורה של קישור, אשר יוטמע בקוד המקור של עמודי האתרים (באזור ה- head), ויסייע למנהלי אתרים לפתור בעיות של כפילויות תוכן באתרים שלהם.

עם חלוף השנים מאז פיתוחה, הקנוניקל הוכיחה את עצמה כתגית יעילה ומשמעותית במיוחד – היא עובדת מצוין ותורמת רבות לארגון ולסדר ההיררכי באתרי של אתרי האינטרנט, אבל כמו בכל תגית (או בכלל כל אלמנט בעולם ה SEO) – חשוב גם לדעת להשתמש בה נכונה.

במדריך שלפניכם יצרנו סקירה מלאה אודות הקנוניקל מא' ועד ת' – איך משתמשים בה נכונה, מאילו טעויות חשוב להימנע, ועוד.

אז מהי בעצם תגית קנוניקל?

תגית קנוניקל היא קטע קוד של HTML, אשר נועד כדי להגדיר למנועי החיפוש את הגרסה הראשית במקרה של עמודים כפולים באתר (מספר עמודים עם תוכן זהה או כמעט זהה), עמודים כמעט כפולים (בעלי אותו תוכן, רק עם שינויים קלים), או עמודים דומים (בעלי אותו מבנה ואלמנטים, וכולל פסקאות או חלקי תוכן מסוימים שחוזרים על עצמם בכל עמוד).

במילים אחרות – אם באתר שלכם קיימים מספר עמודים בעלי תוכן זהה תחת כתובות URL שונות, התגית הקנונית תוכל לשמש אתכם כדי להגדיר למנועי החיפוש מהו העמוד בעל הגרסה המועדפת, שאותו תרצו שמנועי החיפוש יאנדקסו.

התגית מורכבת מהנחיית rel (הנחייה אשר מסבירה למנועי החיפוש כיצד עליהם להתייחס למידע שיגיע אחריה), אחריה יבוא הערך “canonical” שיסמן למנועי החיפוש שמדובר בתגית קנונית, ואחריה מאפיין href אשר מציין מהי הכתובת אליה אנחנו רוצים להפנות.
לדוגמא:

<link rel=“canonical” href=“https://website.co.il/page/” />

בדוגמא זו למשל – כתובת ה URL המועדפת שלנו מופיעה אחרי ה href=, וזו למעשה הכתובת שנרצה שגוגל יסרוק ויעביר לאינדקס שלו.

למה תגיות קנוניקל כל כך משמעותיות עבור ה-SEO?

גוגל הוא מנוע חיפוש שלא אוהב תכנים משוכפלים – ברגע שאתר אינטרנט מכיל מספר עמודים בעלי תוכן זהה, זה עלול להקשות עליו במספר דרכים:

  1. מקשה עליו להבין איזו גרסת עמוד להוסיף לאינדקס שלו (יש אופציה להוסיף רק גרסה אחת)
  2. עלול להקשות להבין איזו גרסת עמוד לדרג עבור שאילתות חיפוש מסוימות
  3. יתרה מכך, להשפיע לרעה על תקציב הזחילה של האתר – מנוע החיפוש למעשה מבזבז זמן על סריקת גרסאות מרובות של אותו עמוד (על חשבון עמודים רלוונטיים אחרים באתר).


תגית קנוניקל מהווה את הפתרון לכל הבעיות הללו –  היא מאפשרת להעביר "מסר" לגוגל, בו תוכלו לציין איזו גרסת עמוד הוא צריך לאנדקס ולדרג בתוצאות החיפוש.

על מה חשוב להקפיד כאשר מטמיעים תגיות קנוניקל?

הטמעה של תגיות קנוניקל צריכה להיעשות בצורה מושכלת, שכן כל טעות בהטמעת התגית עלולה להשפיע לרעה על בריאות האתר ועל הקידום שלו. אלו מספר כללים שחשוב מאוד להקפיד עליהם בהטמעת תגיות קנוניקל:

  • הזנת כתובת URL בשלמותה: הדרך המומלצת ביותר להזין את כתובת ה URL היא להזין אותה במלואה – בעלי אתרים רבים נוטים להזין רק את החלק היחסי של כתובת העמוד הרלוונטית, כלומר בצורה כזו, שכוללת רק את סיומת העמוד: <link rel=“canonical” href=”/page/” />
  • הזנת כתובות ה URL עם אותיות קטנות: גוגל מתייחס לכתובות עם אותיות גדולות וכתובות עם אותיות קטנות כשתי כתובות שונות, כך שחשוב להזין את הכתובות עם אותיות קטנות, אותן גוגל מבין בצורה טובה יותר.
  • שימוש בפרוטוקול הנכון בכתובת הדומיין: בעת הזנת כתובת הקישור חשוב לשים לב להזין אותה עם הפרוטוקול הנכון (HTTP/HTTPS) – הזנת כתובת עם הפרוטוקול הלא נכון עלולה להוביל לתוצאות לא נכונות.
  • הקפדה על שימוש בתגית קנונית אחת לעמוד: הטמעה של מספר תגיות קנוניות בעמוד אחד תוביל לכך שגוגל יתעלם מכולן, או שלחלופין הוא יבחר בעצמו את התגית שאליה הוא יתייחס.

איך מטמיעים את תגיות הקנוניקל?

  1. הוספת התגית דרך ה CMS של האתר: מערכות ניהול אתרים (כגון וורדפרס למשל) לרוב מכילות רובריקות אשר מיועדות במיוחד להזנת תגיות קנוניקל. בווורדפרס למשל ניתן להתקין את תוסף ה- Yoast שמעניק את כל הכלים הנדרשים לנו עבור ה SEO, כולל שדה מיוחד להטמעת תגיות קנוניקל.
  2. הגדרת התגית בכתורות HTTP: השיטה הזו רלוונטית יותר עבור עמודים בעלי פורמטים מיוחדים כמו PDF למשל, שבהם אין קטעי <head> לעמוד – במקרים כאלו ניתן להשתמש בכתורות HTTP כדי להגדיר את התגיות הקנוניות.
  3. הגדרת הקנוניקל דרך מפת האתר: לפי גוגל – מפות אתר יכולות להכיל רק כתובות קנוניות, מה שבעצם אומר שאפשר לנצל את ההזדמנות הזו כדי להכליל במפת האתר את כל הכתובות הרלוונטיות באתר שלנו (ללא כל הכתובות המשוכפלות). בדרך זו למעשה אנו מגדירים לגוגל מהם העמודים אותם אנחנו מחשיבים להכי חשובים באתר שלנו, ושאלו הכתובות העיקריות שנרצה שמנוע החיפוש יסרוק.

טעויות קנוניקל נפוצות שחשוב להימנע מהן

תגיות קנוניקל הן עניין די מורכב, וקיימות הרבה תפיסות שגויות לגבי אופן ההטמעה והשימוש הנכון שלהן. אלו למשל כמה טעויות נפוצות שחשוב להימנע מהן:

  • חסימת הכתובת הקנונית בקובץ robots.txt מונעת ממנוע החיפוש לסרוק את הכתובת
  • הטמעת תגית noindex על הכתובת הקנונית – פעולה שלמעשה מהווה שתי הנחיות סותרות. ברוב המקרים גוגל עדיין ייתן חשיבות לתגית הקנונית על פני ה- noindex, אבל עדיין חשוב מאוד להימנע מאופן הפעולה הנ"ל.
  • הגדרת קוד XX4 על הכתובת הקנונית – עמודי XX4 למעשה מציינים משאב אשר אינו זמין, כך שההנחיה הזו תגרום לגוגל להתעלם מהתגית הקנונית.
  • במקרה של עמודים ממוספרים (paginated pages) – הטמעה של תגית קנונית אשר מובילה לעמוד הראשון על כל העמודים – יגרום למנוע החיפוש להתעלם מהתוכן בכל שאר העמודים, ולהחשיב בסריקה רק את העמוד הראשון.
  • שימוש בתגיות קנוניקל מרובות לעמוד בודד – ברוב המקרים, יגרום לכך שגוגל יתעלם מכל התגיות, או במקרים אחרים שבו הוא פשוט יבחר בעצמו את הכתובת אליה הוא יבחר להתייחס.
  • הטמעת התגית ב <body> במקום ב <head> – התגיות אמורות להופיע באזור ה head בלבד. הטמעה של התגית במקום הלא נכון תגרום לגוגל להתעלם ממנה לחלוטין.

לסיכום:

תגיות קנוניקל עלולות להיראות בהתחלה עניין מעט מורכב, אבל הן לא באמת עד כדי כך מסובכות להבנה ולשימוש – פשוט חשוב לעקוב אחר הנהלים של גוגל, ולהשתמש בתגית הללו בצורה זהירה ומושכלת.

השאירו פרטים