backlinks

Backlinks – מהו תפקידם, ולמה הם כל כך משמעותיים עבור ה-SEO?

מהם Backlinks?

Backlinks הם קישורים אשר מפנים מאתר אחד אל אתר אחר, והם מהווים חלק חשוב ובלתי נפרד מתהליך קידום האתרים.

מקדמי אתרים בשווקים הגלובליים מכנים אותם גם בשמות inbound links או incoming links, ובקרב המקדמים בשוק המקומי בישראל הם מוכרים יותר בתור "קישורים נכנסים".

במדריך שלפניכם נסביר אילו סוגי קישורים נכנסים קיימים, למה הם כל כך חשובים, ואיך עובדים איתם בצורה נכונה.

שתי פנים לקידום האתר

קידום אורגני הנו תהליך עבודה חודשי שנועד לקדם את האתר של העסק ולכוון אותו אל עבר העמוד הראשון בתוצאות החיפוש של מנועי חיפוש כמו גוגל, בינג ועוד. סוג קידום זה בנוי משני היבטים.

ההיבט הראשון הנו עבודה על האתר עצמו. נקרא גם OnSite ובו מוודאים שיש באתר תוכן בעל ערך, נראות וחוויית המשתמש גבוה ושמאחורי הקלעים מבנה האתר ברור ומובן לאלגוריתמים השונים של מנועי החיפוש.

ההיבט השני הנו עבודה מחוץ לאתר. נקרא גם OffSite. זהו תהליך שבו מחפשים אתרים שונים בעלי נישה קרובה או בעלי סמכות גבוהה אשר יסכימו להמליץ על האתר העסק. בדיוק כמו בחיים האמיתיים שבו עסקים ממליצים על ממליצים ולקוחות מרוצים מעבירים את המסרים ללקוחות פוטנציאלים. ההמלצה במקרה זה הינה וירטואלית על ידי הכנסת קישור באותם אתרים חיצוניים. קישור כזה נקרא Backlink ותהליך העבודה נקרא תהליך בניית קישורים.

מהי החשיבות של Backlinks עבור קידום אתרים SEO?

Backlinks הם אלמנט משמעותי במיוחד עבור הקידום. קיומם באתר מביע סוג של "הצבעות אמון" – כאשר אנחנו בונים קישור נכנס מאתר מסוים אל האתר שאנחנו מקדמים, אנחנו למעשה מאותתים למנועי החיפוש שהתוכן באתר שלנו הוא אמין, שימושי, ומעניק ערך מוסף למשתמשים.

ככל שיהיו יותר אתרים חיצוניים שיקשרו אל האתר שלנו, כך מנועי החיפוש יבינו שהתוכן שלנו מאוד "מומלץ" על ידי אתרים אחרים, וכתוצאה מכך – ששווה להם גם להעלות אותו בעמודי התוצאות (ה- SERP).

ובמילים אחרות – קישורים נכנסים מהווים גורם משמעותי על קידום אורגני (SEO), לרבות השפעה על הנראות ועל הדירוגים של האתר שלנו בתוצאות החיפוש.  

אילו סוגי Backlinks כדאי לבנות, וממה כדאי להימנע?

  • קישורים מאתרים בעלי מדד סמכותיות גבוהה – ככל שאתר נחשב ליותר סמכותי בעיניי מנוע החיפוש כך, השפעת הקישור יותר חזקה וההמלצה נחשבת ליותר משמעותית. את מדד הסמכותיות של האתר ניתן לבדוק באמצעות כלים כגון Ahrefs ו- Majestic. אין ספק שמדובר בקישורים שיותר קשה להשיג, אבל התרומה שלהם לאתר שלנו בסופו של דבר תהיה משמעותית מאוד.
  • קישורים עם אנקור טקסט שכולל מילות מפתח שאנחנו מקדמים – מילות מפתח הן המילים שכאשר גולשים מחפשים אותן במנוע החיפוש נרצה שמנוע החיפוש יראה את האתר שלנו בתוצאות. כדי שמנוע החיפוש יזהה זאת, נרצה ליצור כמה שיותר קישורים חיצוניים עם אותה מילת חיפוש שיכוונו לאתר של העסק. כך, יווצר קישור בין אותה מילת חיפוש לאתר והסיכוי להופעת האתר בחיפוש זה יגדל. קישורים כאלו יכולים לתרום משמעותית לשיפור מספר ההופעות והדירוגים בתוצאות החיפוש. .
  • קישורים מאתרים בעלי תחום/תוכן זהה לאתר שלנו – ככל שהאתר הממליץ יותר קרוב לתחום האתר המקודם כך ההמלצה מתקבלת כאותנטית יותר, רלוונטית יותר וכמובן סמכותית יותר. קישורים כאלו נראים "טבעיים" יותר, ומקבלים יחס טוב יותר ממנועי החיפוש. .
  • קישורי Dofollow – כדי שלקישור תהיה משמעות, מנוע החיפוש צריכים להיות מסוגלים לעקוב אחר הקישור ולאן הוא מכוון. כאשר מכניסים למאמר מסויים קישור שמאחורי הקלעים הוא במצב "Nofollow", מנועי החיפוש מכירים בקיומו של הקישור אבל מתעלמים מיעד הקישור כך שמבחינת קידום אין בכך יעילות או משמעות. למשל, בניית לינקים (קישורים) ממקורות כגון תגובות בבלוגים או מבאנרים שלרוב הנם "Nofollow" לא יועילו יותר מדי עבור הקידום של האתר. אם מבקשים מאתר backlink, חשוב לוודא שהקישור הנו "DoFollow".
  • קישורים מאתרים מגוונים – לפי ההגיון, ניתן להסיק שכמה שיותר קישורים מאתר יותר טוב. ככל שהאתר יוציא יותר קישורים זה אומר שהוא ממש ממליץ על אתר העסק. אך, בפועל זה לא כך. הוצאת קישור בודד מאתר מסוים היא דבר מעולה, אבל הוצאה של קישורים נוספים מאותו אתר בסופו של דבר "מחלישה" את הערך של כל הקישורים הנוספים, כך שלמעשה כל קישור נוסף שנוציא מאותו אתר יהיה חסר תועלת.
  • קישורים על שם המותג– מעבר למילות החיפוש יש חשיבות לבנות רשת קישורים הממליצים על האתר בשם המותג עצמו. כלומר, שם האתר או החברה. בניית הקישורים אינה רק למילות חיפוש נבחרות אלא גם לאתר כולו ולחברה כולה. לכן, יש חשיבות בכל חודש לחפש אתר ממליץ שיפרסם קישור עם שם המותג או האתר.

מאילו סוגי  Backlinks כדאי להימנע?

  • קישורים בתשלום – קישורים קנויים עלולים להיחשב בעיני גוגל כהרבה פחות איכותיים וערכיים מאשר קישורים טבעיים, ובחלק מהמקרים כמעט ולא תהיה להם השפעה על דירוגי האתר.
  • קישורי "ספאם" – קישורי ספאם יכולים להיות מכל מקור אינטרנטי שאין לו בכלל קשר לאתר שלנו, כדוגמת קישורים מתוך הודעות בפורומים, תגובות בבלוגים וכד'.
  • קישור מאתרים בעלי סמכות נמוכה- לעתים יש ערך בלחפש אתר המדורג נמוך. האתר באותה נישה, בעל וותק, מתוחזק או בעל תנועה רבה מאוד של גולשים וכל אלו עולים על הדירוג של האתר. אך, לא תמיד זה כך. חשוב לחפש אתרים מדורגים גבוהה כך ההמלצה יותר משמעותית.

מה נחשב אתר שממנו נרצה קישור?

לכל מקדם אתרים יש את הפרמטרים הרלוונטיים עבורו בעת חיפוש אחר אתרים מארחים (אתרים שניתן לפרסם שם קישור שיוביל לאתר העסק המקודם). יש פרמטרים חשובים יותר וחשובים פחות.

אך, בגדול, מרבית המקדמים יחפשו אתרים אשר ימלאו אחר תנאים אלו:

  • אתר סמכותי (דירוג אתר גבוה)
  • אתר מתוחזק שבו יש מאמרים שעולים באופן תדיר בעדיפות לאתר שגם הוא מקודם בעצמו.
  • אתר בעל וותק
  • אתר בעל תנועה של גולשים.
  • אתר ידידותי למשתמש ובעל חוויית UX/UI.
  • אתר שאינו ספאם או תמיכה (אתר שבנו אותו רק בשביל לעזור לאתרים אחרים, לרוב על פי תבנית בסיסית מאוד של עיצוב).
  • אתר שהנו פורטל, חדשות, מקומון או בעל נישה קרובה לנישת האתר המקודם, ועוד.

אז לפני שנצא לדרך ונתחיל לחפש אתרים לבניית Backlinks, חשוב לקחת בחשבון שלא כל הקישורים הם בעלי ערך, ולא כולם גם יתרמו לאתר שלנו (ובמקרים מסוימים יש קישורים שיוכלו אפילו להזיק לאתר שלנו).

הקידום האורגני הנו תהליך קידום לטווח ארוך ויש חשיבות להתבוננות מעבר לקישור ספציפי כזה או אחר ולתכנון נכון קדימה.

טרם בניית כל לינק חשוב לבדוק את אתר היעד בקפידה – לשם כך תוכלו להיעזר במגוון כלים אשר עוזרים לבחון אתרים, כגון Ahrefs ו- Majestic שהזכרנו לעיל, SEMRush, ו-Moz Link Explorer. ניתן, כמובן, להעזר במקדם אתרים שיוכל לעזור לבחור באופן נכון את האתרים הממליצים ויוכל לבנות עמכם אסטרטגיית בניית קישורים נכונה ולטווח ארוך.

השאירו פרטים